Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
Video’s:

Over onze reis

Algemene info  ( Het andere reizen, vrijwilligersorganisatie)

Gezondheidszorg in Tanzania

Net als veel andere landen in Afrika, ziet Tanzania ook enorme uitdagingen aangaande het gezondheidssysteem. Door gebrek aan een goed functionerend overheidsapparaat, corruptie en gebrek aan goede faciliteiten, is een goede gezondheidszorg geen garantie voor veel bewoners.

Ook culturele achtergronden spelen een grote rol, met name in het gebied rondom Arusha waar de Masai de voorkeur geven aan hun eigen traditionele geneeskunde. Polygamie is vrij gebruikelijk en wanneer een echtgenoot komt te overlijden, erven de broers van de overleden man automatisch zijn vrouwen. Tel daarbij het gebrek aan condoomgebruik: het zal niemand verbazen dat HIV / AIDS voor een snelle verspreiding zorgen.

De meeste ziekenhuizen in Arusha zijn afhankelijk van internationale hulp en donaties van bijvoorbeeld kerken. Hier kunnen ze beperkte faciliteiten van aanschaffen.

Meru district hospital

Net buiten Arusha ligt het plaatsje Tengeru. Een gemoedelijk plaatsje dat vooral bekend staat om de grote markt die meerdere keren per week wordt gehouden.

In Tengeru werken wij samen met het Mount Meru district hospital. Dit ziekenhuis biedt zorg aan patienten uit de directe omgeving, maar ook uit meer afgelegen dorpen. Artsen van kleinere klinieken verwijzen patienten door naar dit ziekenhuis.

Alhoewel het ziekenhuis redelijk voorzien is van artsen en verpleegkundigen, is er altijd behoefte aan een extra paar handen.

De meeste patiënten zijn financieel niet draagkrachtig en komen uit zeer arme families. Het ziekenhuis wordt vanuit de overheid aangestuurd en biedt de zorg aan patiënten gratis aan of tegen een kleine vergoeding als men dit wel kan bekostigen.

Het ziekenhuis is opgedeeld in 3 units: de outpatient department (voor poliklinische behandelingen), de inpatient department en een afdeling genoemd supportive services (voor moeder / kind zorg, HIV checks, fysiotherapie, TB kliniek en oogkliniek).

Voorlichtingsprogramma

In Arusha zijn we van harte welkom om in het ziekenhuis mee te helpen met voorlichtingsprogramma's. Het ziekenhuis heeft recentelijk een nieuw programma geïntroduceerd gericht op tieners en tienerzwangerschappen in en rondom de Meru gemeenschap. Het gaat om een groep van circa 100 meiden.

Binnen deze gemeenschap zijn er veel meiden met een groot aantal ongewilde zwangerschappen. Vaak leidt dit tot illegale abortussen of proberen de meiden met gif de vrucht af te stoten. De gevolgen zijn dramatisch, soms zelfs dodelijk.

Daarnaast speelt ook HIV een grote rol binnen deze groep.

Dr Norah zal een werkschema voor ons samen te stellen zodat we de workshops kunnen verzorgen in opdracht van het ziekenhuis, gericht op de gemeenschap. Daarnaast ligt de vraag of we iedere week op vrijdag een presentatie willen verzorgen voor de medische staf zodat iedereen voortdurend op de hoogte blijft.

Ons verblijf

Ons verblijf is op ongeveer 10 minuten loopafstand van het ziekenhuis.Het vrijwilligershuis ligt in een prettige, groene omgeving, met veel bananenbomen en een riviertje.  Ook is er een grote veranda en tuin. Het huis wordt beveiligd.

Als onze werkzaamheden erop zitten willen we nog door Tanzania reizen, natuurlijk op safari en daarna Zanzibar ontdekken.

Bezochte landen

Wij hebben 48 landen (19%) bezocht:

Andorra, Azerbeidzjan, België, Bulgarije, Canada, Cuba, Cyprus, Duitsland, Ecuador, Egypte, Frankrijk, Gambia, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, India, Indonesië, Israël, Italië, Jamaica, Kroatië, Liechtenstein, Luxemburg, Maleisië, Marokko, Monaco, Nederland, Nepal, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, San Marino, Senegal, Singapore, Spanje, Tanzania, Thailand, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten, Zweden, Zwitserland.