Karibu

14 februari 2017 - Tengeru, Tanzania

Veel verpleegkundigen uit Meru hospital komen bij Angeline met lage rugklachten ( hoe zou dat nu komen J) Zo bedacht ze om een workshop te geven ter preventie van lage rugklachten  ipv dat er veel nurses op de fysiotafel belanden, waar Angeline ze moet masseren.

Vrijdag was het zover ,de PowerPoint presentatie en de oefenmaterialen stonden klaar, de A4tjes met oefeningen waren geprint dus na de meeting van de staff wilde Angeline beginnen met de presentatie. Je snapt het al, net als soms bij ons ging het hier ook niet lukken met de PowerPointpresentatie. De arts had de projector uitgeleend. Dan maar improviseren en daar is Angeline goed in. Bij het hoofdstuk oefeningen aangekomen mochten wij als proefpersonen op de grond liggen om de oefeningen te demonstreren. Natuurlijk eerst  de verkeerde houding aannemen, wat hilarische taferelen op leverde. Na de workshop kreeg Angeline een staande ovatie van de staff, zo leuk.

Alle nurses en doktoren waren erg enthousiast. Op de poli gingen ze de oefeningen allemaal uitvoeren, patiënten buiten moesten maar even wachten. Tenslotte is het ook eigen belang wanneer de nurses fit zijn.. Het was de talk of the day……

Weekend……Spannend.. Hey the Big five…..the Dutchies are coming

Met Allan en Angeline zijn we in zijn 7 zits auto naar Tarangire gereden. Bij de meeste safari’s ga je met een grote jeep op stap. tja, low budget reizen. Onderweg reden we langs allemaal Masaidorpjes, een volksstam die van de veeteelt leven. Je ziet veel kinderen met kuddes vee langs de weg lopen. De Masai dragen meestal rode doeken, zijn lang en slank. Goed herkenbaar dus. We stopten bij een veemarkt waar in de ene bak koeien verkocht werden en in de andere bak de geiten. Mooi om te zien hoe dat in z’n werk gaat.

Tarangire National Parc, een wijds, droog savanne park waar we uit ons dak gingen door de dieren die we tegenkwamen. Normaal zie je dit alleen op National Geografic en nu zagen we het met eigen ogen in het echt. Waanzinnig!

Olifanten, Zebra’s, Giraffen, Impala’s en verschillende soorten antilopen, Pumba’s (wrattenzwijnen) en de rug van een slapende leeuw.

Buiten het park overnacht in een tentje op een camping, dus geen snuffelende hyena’s om de tent, alleen luidruchtige Tanzanianen.

De volgende dag gingen we naar Lake Manyara, totaal andere natuur, bosrijk, groen, veel beekjes, modderpoelen en natuurlijk het grote meer waarvan de gehele rand roze gekleurd werd door alle flamingo’s.

Hier kwamen we ook de dieren tegen die we in Tarangire gezien hadden maar ook veel bavianen, nijlpaarden en vogels, iets meer ooievaars dan op het Gennepse stadhuis.

Op het einde gingen we even van de gebaande weg af, Allan had van een andere man gehoord dat hij op een plek s ’morgens leeuwen  had gespot. Zouden ze er nog zijn??? En toen…… ja hoor  onder een boom lagen 9 leeuwen te relaxen, 2 jonkies erbij.

Onbeschrijfelijk wat er toen door ons heen ging. Zo dichtbij, 10 meter afstand……

De leeuw brulde ineens dat we niet dichterbij moesten komen , met de schrik in de benen reden we langzaam weer verder haha…

De safari was spectaculair, het was de eerste maar zal nog niet de laatste zijn!!

1. Ria:
    Hey Mieke en Monique,
    Wat is het weer een mooi verhaal en wat maken jullie mooie dingen mee. Prachtige foto's!
    Blijf genieten van de cultuur en natuur.
    Lieve groet,
    Ria
  2. Marijke:
    14 februari 2017
    Wat geweldig toch iedere keer. Zo leuk om te lezen. Moet toch voor jullie een enorme ervaring zijn.
    Prachtige foto's . Liefs van ons.
  3. Monique Claessens:
    Hoi Moniek en Mieke,
    Met een glimlach lees ik jullie bijzondere, enthousiaste verhalen, wat n geweldige dingen maken jullie mee!!
    Zo'n mooie ervaringen, die je in je pocket mee naar huis neemt!
    Heel veel plezier nog!
    Liefs,
    Monique
  4. Peep:
    14 februari 2017
    Jaaaa geweldig. Mooie verhalen. Prachtige foto's. Hier gaan we het nog lang over hebben.
  5. Anneke en Paul:
    14 februari 2017
    Mooi, mooi, mooi, om jaloers, om jaloers op te worden.
  6. Hetjuh:
    14 februari 2017
    Ik vind jullie stoer hoor meisjes, op zoek naar the big 5...ik hou het wel bij National Geographic! :-) Blijf genieten en mooie foto's maken, dan geniet ik mee! X Hetjuh
  7. Ien en ron:
    14 februari 2017
    prachtige beelden en verhalen dames. mooi die beschilderingen op hun donkere gezichten, is dat een feestelijke versiering of heeft het met hun stam te maken, ziet prachtig uit. Veel plezier nog !
  8. Will:
    14 februari 2017
    Happy Valentine ladys en ja, wij zijn jaloers
  9. Marjon:
    14 februari 2017
    Verdorie...niet normaal...wat een super mooie foto's en verhaal!
    Wat zal dat pilsje jullie heerlijk gesmaakt hebben.
    Geniet ze samen. xxxx
  10. Nel Basten:
    14 februari 2017
    Prachtig verhaal weer. Hoe ging dat met die luidruchtige hyena's en snuffelende Tanzanianen om de tent?
  11. Eva:
    14 februari 2017
    Heeel leuk om te lezen! Succes daar!
  12. Marga:
    14 februari 2017
    Weer een mooi verhaal dames, ik heb oprecht bewondering voor jullie inspanningen. Kijk bij de ontspanning wel een beetje uit hoor, die leeuwen grommen maar bijten vast ook echt, 10 meter is maar een kort sprintje Groet Marga
  13. Reggy:
    14 februari 2017
    Mooi en super spannend allemaal daar.
    Geniet ervan en fijn dat jullie ook nog wat weg kunnen leren daar.
  14. Anne:
    15 februari 2017
    Wowie! Spannende dingen maken jullie mee! Heb met veel plezier het verhaal gelezen. Liefs en hugs!! Anne
  15. Lidian:
    16 februari 2017
    Blijf genieten M en M. Kus Lidian
  16. Lonneke:
    22 februari 2017
    Dag Dames!

Wat klinkt dat goed allemaal!
    Geniet er van nog daar en succes met de nurses en hun oefeningen ;-)

Groetjes Lonneke
  17. Wil:
    23 februari 2017
    Veel plezier in happy happy Africa
    Zeer herkenbaar allemaal
    Geniet er van dames